2012. február 28.

•••PÉCS-ZÖLD•••A pécsi tenger

Láttátok már? Nekem a Kikeletben mesélte egy pincér, hogy a hotel teraszáról el lehet kapni. Novemberben és kora tavasszal gyakoribb a jelenség, amikor reggel a város teljesen betakarózik a sűrű ködfelhőbe, tornya se látszik. És míg a napi városlakó botorkál a szürkeségben, a Mecsekben ragyog a nap! Tehát kivártam. Egy reggel a ködből felsejlett egy erdődarab fényben ragyogó maszatja. Nekieredtem, hátha ez az a pillanat. Pécset sok szögből láttam már odafentről, perspektívák százainak kínálkozik a távlat, de ez valami különlegeset ígért. És a város helyén tényleg ott kavargott, hullámzott a köd. Utánanéztem, mi okozza ezt az időjárási jelenséget.











A pécsi tengert szakszóval inverz ködnek nevezik. Az inverziót a magasabb és hidegebb légréteg valamint az alacsony és meleg réteg felcserélődése okozza. A reggeli órákra jellemző jelenség oka, hogy a hajnali órákban nagyon lehűl a földfelszín, és a 100 méterrel magasabban fekvő légrétegeknél hűvösebbé válva nem engedi felfelé áramolni a levegőt. Az megakad a felette tanyázó, kisebb sűrűségű rétegben, és a levegő nedvességtartalma a földfelszín közelében válik ki köd formájában. Mintha felhő képződne, csak idelennt. Sajnos a kéményfüstöt és a szmogot is lent tartja, de délelőttre általában már fel szokott oszlani.










 Ha nem szeretnél korán kelni, elég ha a Tettyére sétálsz fel, onnan is gyönyörűen mutatkozik. 



Kép: www.idokep.hu
        www.pecsu2.eu
        www.hvg.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése