2012. március 2.

•••PÉCS-KULT•••"Csilingeltek ám..."

Néhány ház falán rejtőző kampó, egy sínpár sárga macskakővel, a Corso étterem bejárata feletti dombormű csak néhány jel, ami arra utal, hogy a városban egykor villamos csattogott. A legendás pécsi villamos története mindig is érdekelt. Sosem láttam, sosem kapaszkodtam fel rá, sosem hallottam amikor végigzörgette a Király utcát, mégis, a városban elevenen él az emléke. Kíváncsi lettem. 









Pécs hegymenetes város, ahol nehéz elképzelni az emelkedőn kapaszkodó szerelvényeket. Mégis két vonallal rendelkezett, igaz azok sem mentek a Széchenyi térnél feljebb. Az első szerelvény 1913. október 20-án gördült ki, az utolsó pedig 1960. augusztus 31-én. A közben eltelt majd 50 év alatt a járatok a fővonalon akár 5 percenként is jártak. A K-Ny irányú fővonalból a Széchenyi térnél ágazott le a Főpályaudvarig tartó másodvonal. Nem lévén tősgyökeres pécsi, csak a mesék beszélnek nekem a legendás utazásokról. Hogyan kellett elkapni a villamost, hogyan lehetett nyáron a belvárosból kilógni rajta a Zsolnay-gyár melletti Balokány fürdőjébe, hogyan ébredt másnaposan az ismerősöm apja, miután rendre elfelejtett leszállni, és akit emiatt "remizes Janiként" emlegettek, valamint a Király utcán mit jelentett a csattogó-zörgő-csilingelő járat. 


Ami viszont sokkal jobban izgat, hogy vajon újra elindul-e a kötöttpályás élet a városban. 2010-ben két megvalósíthatósági tanulmány is született, amelyek megírását uniós forrás fedezte. Ezekben felmérték és kidolgozták egy lehetséges villamosvasút-hálózatnak a pécsi tömegközlekedésbe való integrációját. Ez a vonal nem a régi rekonstrukciója lenne, hanem egy teljesen újragondolt koncepcióval Uránvárost és a Zsolnay Negyedet, valamint a Belvárost és Kertvárost kötné össze. Pécs É-D irányból hegyvidék, amelyet a vasútvonal lezár a többi, főként kertvárosi városrészekről. Két forgalmas átjárón kívül nemigen akad más lehetőség az át-ill. bejutásra. A villamos remek megoldást kínál arra, hogyan lehetne megoldani az összekötést kizárólag buszforgalom nélkül. Az eredeti tervek 2015-re kivitelezték volna az összekötő vonalakat. Sajnos 2010-es tervezés óta nemigen haladt előre az ügy. Én azért naivan és lelkesen várom az első szerelvényt, ha csak a 2020-as években jön is.

Ilyen volt, 13 másodpercben: 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése